När jag blir 90...

... ska jag ha gett ut minst en bok
... ska jag ha rest till alla världsdelar
... ska jag ha bott på västkusten, åtminstonde haft en sommarstuga eller båt där!
... ska jag ha gett ut en skiva
... ska jag ha spelat teater på Dramatens stora scen

Min älskade mormor har inte gjort något av allt detta men hon fyller 90 år ändå på måndag! Det ska firas med hela släkten i helgen förstås. Och jag kan bara förundras och imponeras när jag tänker på allt hon upplevt genom sitt långa liv; världskrig, fyra barnafödslar, fattigdom, sorg, glädje, resor, tekniska förändringar...



Jag minns att hon berättade när morfar kom hem med en dammsugare för första gången. Hon tyckte det var förskräckligt onödigt och dyrt. Inte skulle hon använda den där makapären inte! När sen morfar gick till jobbet dammsög hon i smyg...

Jag minns att hon berättade om när hon och morfar köpte sitt första torp. På vintern var det så kallt att det var frost i hörnen i köket!

Jag minns när hon berättade att hon cyklade 1 mil varje dag hem till sina föräldrar för att jobba hos dem. På pakethållaren på cykeln hade hon min moster i en skokartong!

Mormor har aldrig haft något körkort så det har varit buss eller skjuts som gällt. Mamma berättade om när de tog bussen in till stan för att köpa kläder till mamma. Mormor fick priset av handlaren och sa "jag ska bara höra med maken först", sen åkte de hem igen och kläderna... ja, de fick morfar åka in med bilen och hämta och betala!

Grattis Märta, lilla, lilla snärta!

Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback