Män som hatar kvinnor

Var på bio igår. Filmen "Män som hatar kvinnor" efter Stieg Larssons bok med samma namn. Jag måste säga att det är inte ofta filmskapare lyckas förmedla samma känsla som boken, det blir oftast ytligt och snuttifierat men här har man lyckats! Filmen var jättebra! Otäck, spännande, smårolig mitt i allt elände. Otroligt skickliga skådespelare! Hur fasen spelar man en så otäck kvinnohatare som bland andra Peter Haber (Martin Vanger) och Peter Andersson (advokat Bjurman)? Och Noomi Rapache gör en fantastisk tolkning av Lisbet Salander, lagom mystisk och utsatt. Det som möjligen störde var alla hjälpmedel som bara fungerar överallt! En laptop (farligt nära produktplacering?) som kan kopplas in i en liten stuga i ingenstans, funkar felfritt och har dessutom hela världen uppkopplad till sig! Så är det inte i min värld... men ingen saga klarar sig utan hjältar/hjältinnor med magiska hjälpmedel!

Gå och se den om ni törs!
                         

Permalink Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anna

Jag tror inte att jag vågar det än. Väntar tills den kommer på dvd, då man faktiskt får stänga av och ta en andningspaus då och då...eller varför inte titta mitt på dagen :) Vi tittade på Hellboy 2 idag...den var väl sådär :)

Postat av: Inkan

Jag har vågat gå och se filmen. Den var mycket bra gjord. Otäck- skrämmande, men spännande.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback