Hyperakustiska diafragmakontravibrationer

Eller HOSTA som en del av oss skulle välja att kalla det för!

Min åttondeklass som jag har i svenska har en veckouppgift. Den består i att tre elever varje vecka ska hitta tre ord var som de inte kan. De kan titta på nyheterna på tv, läsa tidningar...etc. Sen tar de med sig orden till skolan och alla får lära sig dem. Nu har väl detta gått lite över styr för varje vecka försöker de bräcka varandra med helt omöjliga ord som ingen använder! Det skjuter väl rätt mycket bredvid syftet med övningen, nämligen att utöka ordförrådet, men ... well, it's words! Å det kan ju aldrig skada...eller?

Så ett gäng på ca 20 st går just nu runt och svänger sig med ord som:

hyperakustiska diafragmakontravibrationer, adversativ, inkanabler, jibber, paleontologi, aversion och ...

... karaff!

Företagsamma är de, eleverna!

Permalink Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anna

Jag försökte också med denna uppgift med mina språkvalare i åttan...konstigt nog fick jag ordet karaff också :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback