Hur äter du pannkakor?

Det slog mig häromdagen när jag gräddade pannkakor att det finns väldigt många sätt att göra och äta pannkakor på.

Min barndoms pannkakor åts med antingen äpplemos eller rabarberkräm - smaskens! Det gör jag aldrig nu. Love älskar i och för sig äpplemos på dem och äter hellre det än t.ex. jordgubbssylt.

Jag minns en gång när jag var i tioårsåldern och besökte en kompis i "stan" (bodde ju själv i Valla) och blev bjuden på pannkakor av hennes pappa. De var speciella men jättegoda! Han hade havregryn i smeten vilket gjorde pannkakorna lite mer "stadiga" liksom. Men för att inte falla ur helt så hade de smör och socker på sen! Den seden tog jag med mig och använder fortfarande smör och socker på mina pankisar. Fast jag har skippat havregrynen...

Jag har aldrig lärt mig pannkaksrecept utantill utan har alltid varit tvungen att kolla i hemkunskapsboken (ja, jag har den kvar, en av mina bästa kokböcker!). Detta ända tills jag träffade min mammas sambos pappa Lennart. "Kan du inte göra pannkakor!" sa han i ett skratt. "Vad är 2 gånger 3?" frågade han. Jag såg lite förvirrad ut, inte för att jag inte kunde svaret utan för att jag undrade om gubben var riktigt klok, vad hade det med pannkakor att göra? Och trodde han att jag var så obota dum att jag inte visste svaret? "Sex", svarade jag försiktigt. "Precis!" sa han, "Där har du ditt recept!" Alltså: 2 ägg, 3 dl mjöl och 6 dl mjölk. Ja, det funkar.

Sen kom min man på ett annat som hans mamma alltid kört "4, 4, 4".  4 ägg (något lyxigare variant, alltså), 4 dl mjöl, 4 dl mjölk (x 2 ska tilläggas). Och det funkar alltid det också.

Vad äter du på dina pannkakor? Har du nåt smarrigt pannkaksrecept?

En hel vetenskap detta...

Permalink Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Elin

För riktigt tunna kan man göra som jag fick lära mig av min mormor: 2x4x8+lite salt och socker i smeten. Alltså 2 ägg, 4 dl mjöl och 8 dl mjölk.

Postat av: Anna

Hihi...ja det där med pankisar ja. Jag kör 2x2x2 och det blir sådär 8 pannkakor. Vill jag göra dem lite mer som efterrätt tar jag med vaniljsocker i...bara lite. På ska det vara grädde eller glass och jordgubbssylt. Till vardags utan vaniljsocker men med smör och socker. Min mor har rivna morötter i sina men det tycker inte jag riktigt om...men jag kan tänka mig att det är nyttigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback