Konsten att vara snäll, del 1

Tyvärr, någon drömvinst blev det inte, men jag vann 5 spänn på Keno! Alltid nåt. Fem spänn. En bra-att-ha-slant till kundvagnen eller en stoppa-i-tuggummi-automaten-peng.

Igår var jag på en föreläsning med Stefan Einhorn. "Konsten att vara snäll". Mycket bra var det. Jag beundrar verkligen folk som kan föreläsa riktigt bra. Föreläsningen handlade om varför och hur man ska vara snäll. Egentligen det där som alla vet men som ÄR så svårt att göra, ge varandra lite beröm, en klapp på axeln, ett leeende. Varför gör vi det inte? Han poängterade att det tar lika lång tid att tänka "jag hinner inte göra den här goda handlingen" som att faktiskt göra den. Man blir också mer vänligt inställd till sin omgivning med lite positiv uppmärksamhet och vänliga ord. Han gav ett exempel om folk som skulle ringa i en telefonkiosk. Hälften av gångerna fanns ett mynt i returskålen som personen kunde ringa för, hälften av gångerna fanns inget mynt. När personen ringt klart och gick ut ur telefonhytten gick en skådespelerska utanför och tappade en massa papper på trottoaren. Av de som fick ett mynt var det 95% som hjälpte henne plocka upp och av dem som inte fick ett mynt var det bara 5 %som hjälpte till! Han gav massor av liknande exempel, fascinerande, eller hur? Jag försökte tänka på vad jag gjort för mina medmänniskor idag. Kom fram till att jag inte gjort något medvetet, FASTÄN jag hade detta färskt i minnet! Är jag snäll av bara farten eller är jag så egoistisk att jag inte ens tänker på att vara snäll? Jag lovar! I morgon ska jag ha gjort minst 3 snälla saker!!

Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback