Jag vill resaaaaa!!

Jag har de senaste dagarna blivit alltmer ressugen. Skit också! Ja, man har ju liksom inte råd att flyga med hela familjen en vecka-tio dagar hur som helst. När man har hus får man prioritera så himla konstigt, valen stämmer inte alls överens med viljan, på nåt sätt. Huset eller resa denna sommar? Ja, eftersom vi redan börjat med trädgården så blev det huset. Förresten hade jag nog inte haft råd just denna sommar i allafall, varför kan man inte klara sig på två ganska bra heltidslöner?? Det är ju sjukt. Skatten sänktes men matpriserna steg, en ekvation som blir plus minus noll.

Mer om resor. Jag är numera en fullfjädrad medlem i Barnsemester.se, en asabra sajt för alla barnfamiljer. Där skriver jag reseberättelser (jo, man kan skriva om dagsutflykter också!) och tävlar. Kommer ni ihåg blommorna och badbollarna? Japp! En ny tävling är i gång och jag hittade den 30:e skrattmunnen i går kväll! Man kan vinna biljetter till en fars (jag valde den med Annika Andersson och Carina Lidbom). Men jag väntar på de stora vinsterna i form av medelhavskryssningar eller Floridaresor. De lär dröja har jag en känsla av...

Okej, men tänk nu om man verkligen känner att man har råd och kan åka på en längre semester, vart ska man då åka?? Man får förmodligen inte så många tillfällen till detta så det gäller ju att hitta rätta stället. Sonen sa utan att blinka att han ville åka till Egypten (förmodligen inspirerad av en viss Bamse som var där och räddade en professor i någon pyramid). Egypten, ja, kanske det. Varmt är det ju där i allafall. En annan tanke är att utnyttja sina vänner. En nyligen pensionerad arbetskamrat har lägenhet på franska rivieran, grannen hus i Spanien. Billiga flyg fixar man genom Ryan air. Ja, det kanske vore nåt. På tal om Ryan air, hittade en Londonresa för två personer tor för 396 kronor! Totalt! Sjukt billigt. Men nej, jag bokade inte...

Det är som med bantning, det finns ingen enkel väg. I bantningsfallet är det bara att ta på sig joggingskorna och ge sig ut i ur och skur, träning är det bästa medlet. I resefallet är det bara att spara. Tänka på varje liten krona när man handlar. Spara mynt i en burk (och inte plocka där ur...) och jobba lite extra kanske. En annan sak man kan spara pengar på när man har hus är att ha stenkoll på energin. Jag är superlycklig just nu för nu funkar vår pelletsmaskin igen, den sparar massor av pengar för oss per år. Kanske, kanske blir det en resa nästa år. I år får vi nöja oss med Legoland och en kanothajk, inte kattskit det heller egentligen.

Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback